Opiskelijalähtöinen ohjaaminen

Tehtävä 2. tavoite.

Työpaikkaohjaaja

  • perehdyttää opiskelijan työpaikan työtehtäviin, toimintakulttuuriin ja työpaikan sääntöihin
  • perehtyy opiskelijan työssäoppimisjakson tavoitteisiin ja sisältöihin
  • perehtyy työsuojelu- ja turvallisuusohjeisiin
  • toimii yhteistyössä opiskelijan ja opettajan kanssa
  • ymmärtää nuorten ajatusmaailmaa sekä osaa -toimia rakentavana ratkaisijana ristiriitatilanteissa
  • kehittää yksilöllisiä työssäoppimistilanteita lähtökohdiltaan erilaisille opiskelijoille
  • luo opiskelijoille mahdollisuuksia oppia ja hankkia
    tietoa erilaisin tavoin
  • valmentaa opiskelijaa näyttöön
  • luo avoimella viestinnällä ja vuorovaikutustaidoillaan myönteistä ja motivoivaa ilmapiiriä.
  • tuntee työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen merkityksen opiskelijan ohjaamisessa.
  • tuntee eri osapuolten (opettaja, työpaikkaohjaaja ja opiskelija) työtehtävät ja vastuu-alueet.

Sisältö
työturvallisuus, perehdytys

Tehtävä
Perehdy sivuston työturvallisuusosioon ja keskustele
aiheesta työssäoppijan kanssa. Suunnittele opiskelijan kanssa työssäoppimisjakson tehtäviä sekä suoritettavia ammattiosaamisen näyttöjä. Luo yksilöllisiä oppimistilanteita erilaisille oppijoille. Kartoita keskustelemalla opiskelijan kanssa tämän oppimisvalmiudet ja yksilöllisyys selviytyä työtehtävistä. Perehdytä opiskelija yrityksen toimintaan. Kiinnitä huomiota oheisessa perehdyttämislomakkeessa oleviin asioihin. Lähetä oheinen perehdyttämislomake ohjaavalle opettajalle viimeistään kaksi viikkoa työssäoppimisen alkamisen jälkeen.

Sisältö
Erilaiset oppijat, oppimisen arviointi, palautteen antaminen

Tehtävä
Perehdy erilaisiin oppimis- ja ohjaustyyleihin ja opiskelijan ohjaukseen ongelmatilanteissa. Etsi tietoa Internetistä. Keskustele ohjaavan opettajan kanssa erilaisista oppijoista. Perehdy myös työssäoppimisen ohjauksen menetelmiin ja erityisesti palautteen antamiseen.

Pohdittavaksi:

  • Millaisia eri oppimistyylejä tiedät?
  • Miten voit kehittää omia ohjausmenetelmiäsi?
  • Mitä asioita on hyvä huomioida palautetta antaessasi?
  • Miten toimit haasteellisessa ohjaustilanteessa?
  • Miten huomioit ja ohjaat erilaisia oppijoita?